IT-mangel kan løses ved outsourcing
Det er stor mangel på IT-kompetanse i Norge. Og verre skal det bli,
viser beregninger foretatt av Handelshøyskolen BI. Den knallharde
konkurransen bedrifter imellom om de beste IT-hodene, driver kostnadene i
været. Alternativet til å være med på denne kostnadsspiralen er å
outsource store deler av IT-virksomheten til et ASP-selskap. (Service
Application Provider). Men da må næringslivet være trygg på at
bedriftenes konkurransekritiske IT-systemer blir ivaretatt på en sikker
og stabil måte.
I kampen om de beste IT-hodene er det sannsynlig at bedrifter som ikke
tilbyr faglig utviklende miljøer ikke vil kunne tiltrekke seg de beste
kandidatene. I Norge alene vil vi ha behov for 12000 nye IT-hoder hvert
år de neste tre årene for å holde tritt med den europeiske utviklingen,
viser beregninger foretatt av Handelshøyskolen BI. Beregningene som ble
publisert i begynnelsen av mai støtter opp om andre undersøkelser, og
var neppe noen overraskelse for dem med ansvaret for bemanninger i
IT-avdelinger i det offentlige og private. Med et slikt underskudd på
dataeksperter, er det gitt at mange private og offentlige virksomheter som
ikke er konkurransedyktige må nøye seg med annenrangs kompetanse i
fremtiden. Det er et faktum, og ikke et forsøk i å male fanden på
veggen.
ASP leverandørene kombinerer programvare, maskinvare og
nettverksteknologi, og tilbyr tjenestebaserte applikasjoner som alternativ
til drifting av egen IT-virksomhet. ASP skal ikke her lanseres som den
eneste løsningen på manglende kompetent arbeidskraft innenfor
IT-sektoren som helhet. Men fjerndrift av IT-løsninger er like fullt et
alternativ som vil gi mange virksomheter bedre og mer stabile løsninger.
I tillegg kommer rene kostnadsbesparelser.
Mer enn applikasjonsleie
Som for de fleste nyvinninger, skepsisen til ASP er foreløpig stor.
Mange tror ikke ASP-leverandørene når de sier bedriften kan oppnå
lavere kostnadsstruktur ved outsourcing enn ved tradisjonelle løsninger.
Svært få bedrifter har imidlertid fullstendig oversikt over totale
kostnader ved egne PC-nettverk, og ville nok bli ubehagelig overrasket om
de summerte samtlige kostnadsaspekter. Gartner Group har gjort flere
undersøkelser for å estimere bedrifters faktiske IT-kostnader, og har
kommet til at totale kostnader ved et middeles stor PC-nettverk kan komme
opp i 70.000 kroner per bruker. Da er plunder og heft og tap
arbeidskapasitet i den forbindelse tatt med. Disse kostnadene vil i snitt
kunne reduseres til det halve ved outsourcing, mener analyseselskapet.
Utfordringen forsterkes ved at bedriftene nå står foran viktige, og
til dels betydelige investeringer i ny teknologi og tilhørende kompetanse
for å etablere sin virksomhet på nettet. Ifølge Gartner Group vil en
ASP-løsning være den raskeste og mest kostnadseffektive veien for å
realisere dette. Her estimeres de direkte kostnadsbesparelsene til mellom
35 og 55 prosent.
Det blir likevel feil å se på lønnsomheten i å sette vekk
IT-funksjonen i et slikt perspektiv alene. IT-løsningene er blitt mer
forretningskritiske enn noensinne. For å betro andre sine IT-systemer og
data, må man også være overbevist om at sikkerheten blir ivaretatt.
Denne oppgaven har bransjen tydeligvis ikke evnet bevise at den
kontrollerer – fortsatt finnes det IT-journalister og andre som uten
videre sammenligner dagens ASP-leverandører med 80-tallets
driftssentraler. Den gangen opplevet brukerne linjeproblemer, lite
fleksible løsninger og kapasitetsproblemer. Men en seriøs aktør i
dagens ASP-marked er langt mer enn en utleier av applikasjoner. Gjennom
egen konsulentvirksomhet, etablerte partnermodeller og strategiske
allianser, tilbyr dagens leverandører kompetanse, leveringsevne og
servicefunksjoner innenfor hele verdikjeden. Ansvaret er
ASP-leverandørenes i hele verdikjeden, og brukeren skal kunne kreve
garantier i alle ledd. Resultatet er at de fleste får en løsning som er
mer stabil enn det bedriften har vært i stand til å opprettholde ved
egen drifting. Å bevise dette overfor kundene, blir bransjens viktigste
oppgaver i tiden som kommer.
Vær kritisk i valget
Det er arkitekturen i en ASP-ers tjenestetilbud, som analysebyråene
mener blir viktigst for å levere markedet optimale ASP-produkter.
IT-avdelinger som ikke lenger makter å følge med i utviklingen trenger
mer en rimelig programvare – de trenger kompetanse. Ikke minst gjelder
dette når bedriftene ønsker å nå sine kunder og samarbeidspartnere
over internett heller enn via telefon og personlig kontakt.
Analyseselskaper mener markedet for ASP-tjenester vil vokse med
nærmere 90 prosent hvert år frem til 2003. Da estimeres omsetningen i
det europeiske markedet til totalt 7,2 milliarder dollar, mens omsetningen
i det amerikanske markedet estimeres til 9,8 milliarder dollar. Det er
liten grunn til å tro at det norske markedet ikke skulle ha samme
veksttakt som Europa for øvrig. Snarere raskere, sett med henblikk på
internettpenetrasjonen.
I et umodent marked med slike vekstanslag, er det dessverre slik at det
vokser frem leverandører som ikke er i stand til å levere
driftshåndtering med et tilstrekkelig kvalitetsnivå.
Hva skal så til for inngå et langvarig og lykkelig forhold mellom
ASP-leverandøren og kunden? Det er viktig å se på hvilke tjenester
bedriften har behov for, og å finne en leverandør som matcher disse.
Tjenestene må være bundet opp med serviceavtaler og leveringsgarantier,
som gir nødvendig grad av sikkerhet og stabilitet for bedriften. Klare
avtaler med grenser for ansvar, oppetid og support bør være en
selvfølge i ethvert forhold mellom leverandør og bruker.
Henrik Lindblad,
Adm. direktør i Client Computing
|